Noin 2,7 miljoonaa suomalaista (tilasto 4/2019) käyttää Facebookia. Facebook on pikaviestiketju WhatsAppin sekä videopalvelu YouTuben jälkeen suurin suomalaisten käyttämä sosiaalisen median kanava (tilasto 4/2019). Facebookissa tarjoaa valtavan potentiaalin tavoittaa juuri sinun yrityksesi kohdeyleisöä. Ja mikä parasta, oman yrityksen palveluja ja tuotteita voi markkinoida täysin ilmaiseksi! Facebook tarjoaa myös mahdollisuuden ostaa maksettuja mainoksia. Maksetuilla mainoksilla saat suuremman näkyvyyden ja tavoitat enemmän käyttäjiä.
Tässä ohjeessa käydään läpi miten juuri sinä voit tehdä yrityksellesi Facebook -sivun.
1. Kirjaudu sisään henkilökohtaisella Facebook-tunnuksella
Perustaaksesi yritystilin, tulee sinulla olla ensin oma henkilökohtainen Facebook-tili. Henkilökohtaisen Facebook-tilin rekisteröinti käy helposti osoitteessa https://www.facebook.com.
2. Yritystilin luonti
Nyt kun olet kirjautunut henkilökohtaisilla tunnuksillasi Facebookiin, pääset aloittamaan yritystilin luomisen.
Valitse Facebookin ylävalikosta ”Luo”, jonka jälkeen valitse kohta ”Sivu”.
Seuraavaksi valitse kohta ”Yritys tai brändi”.
3. Yrityksen tiedot
Täytä ”Sivun nimi” -kenttään yrityksesi nimi. Tämän jälkeen valitse yrityksellesi sopiva luokka. Voit selata valikosta yrityksen toimialaa hyvin kuvaavan luokan.
Täytä osoite tiedot sekä yrityksesi puhelinnumero. Yrityksen yhteystietoja pääsee tarvittaessa muuttamaan jälkeenpäin.
Siirry seuraavaan vaiheeseen painamalla ”Jatka” -painiketta.
4. Profiilikuva
Profiilikuvaksi on hyvä valita aina yrityksen logo tai jos kyseessä on esimerkiksi brändin tai tuotesarjan sivu, voit valita profiilikuvaksi myös tuotesarjan avaintuotteen.
Profiilikuvan on hyvä rajata jo valmiiksi oikean kokoiseksi. Viimeisimmät Facebookin käyttämät kuvakoot löytyvät täältä.
5. Kansikuva
Seuraavassa vaiheessa pääset lisäämään kansikuvan Facebook -sivullesi. Kansikuvaksi on hyvä valita yrityksen toimintaa tai ilmettä tukeva kuva. Se on ensimmäinen asia minkä kävijä näkee vieraillessaan yrityksesi Facebook -sivulla.
Kansikuva on hyvä rajata jo valmiiksi oikean kokoiseksi. Viimeisimmät Facebookin ohjeistukset kuvakokoihin löytyvät täältä.
6. Valmis Facebook yritystili
Nyt sinulla on valmiina yrityksesi Facebook-sivu ja voit aloittaa julkaisemaan sisältöä.
Facebook ehdottaa mainostamista sitouttaaksesi lisää käyttäjiä yritystiliisi, mutta ensin kannattaa paneutua oman Facebook-sivun asetuksiin sekä ulkonäköön. Tutustu rauhassa mm. ”Asetukset” -valikkoon josta löydät lukuisia eri tapoja muokata ja lisätä tietoa yrityksestä tiliisi.